Salina Slanic (Prahova) – pentru cei care-l regreta pe Ceasca

Suntem in „The Land of Choice„, nu-i asa? Eee… dinspre Cheia, GPS-ul ne-a deturnat de pe drumul oblu catre Teisani si ne-a dus prin niste hartoape oribile unde se mai impotmolisera vreo patru masini. Am harsait burta masinii pe pietre si in noroi clisos, dupa care am facut cale intoarsa si am dezpotmolit niste amarati de straini nimeriti si ei pe acolo, cine stie cum momiti in tara asta fara fund si fara indicatoare. In fine… scapam din Malu’ nushcare, locul in care ne infundase GPS-ul, si ajungem in sfarsit in Teisani, unde o sageata meschina si ruginita ne arata dreapta pe un drumeag care era macar asfaltat. Am intrebat cu neincredere in vreo doua locuri si am trecut de catai muntele coclit (Piatra Verde) si in final am ajuns la mult-laudata salina. Ma rog, Mina Unirea. Whatever.

Locul? Intepenit in timp, ramas douaj’ de ani in urma. Pana si vantul prin copaci scartaia a doage vechi, grasana acra de la poarta parcarii ne-a usurat de 4 lei fara sa clipeasca si fara sa isi intrerupa conversatia cu portarul, iar la intrare era o coada in fata unei baraci improvizate, din placaj sau pal sau cum naiba se cheama materialul ala nefinisat. In fata baracii era un cub cu o gaura vitrata unde statea inca o gaina acra si grasa, care s-a uitat la mutra mea si m-a bunghit (a dracu’) ca n-am sub douascinci de ani, asa ca in felul asta am aflat si eu ca studentii batrani n-au reducere, dom’le, ca de ce sa aiba, ce adica, eee!!! (Maine sun la OPC – am sunat si azi, dar e weekend si deci, nimeni).

Deja aveam chef sa ma intorc pe calcaie si s-o iau spre Bucuresti, cand m-am trezit impinsa intr-o lada de lemn cu usi metalice ruginite, pe care un om in salopeta albastra a zavorat-o pe dinafara cu noi inauntru.  Cutia sinistra, cu cate suflete eram in ea, s-a zdruncinat 200 de metri in burta pamantului, lovindu-se de peretii putului, pana am ajuns jos, unde alt om in salopeta albastra ne-a deschis ca pe conserva de sardele si ne-a deversat intr-o sala uriasa, tronconica, scobita in straturi si straturi de roca salina.

Impresionant, da. Mizerabil, insa.

Jeg pe jos, jeg pe pereti, jeg pe statui, jeg peste tot. Gardulete din lemn, lumina difuza clipurita din tavanul prea departe, oameni mititei pe langa pereti uriasi si un sentiment teribil de claustrare. O buda infecta in care pur si simplu nu se poate intra, tarabe cu kitchuri oribile si sclipicioase, cristale de sare care nu proveneau din salina si care mai erau si vopsite (!!!), masinute, un „teren de fotbal” (doua porti din cate trei tevi si un gard din sarma, logic, ruginita, e sare peste tot!) si alte nimicuri. Plus ciopleli in sare cu Decebal, Traian, Misu Curajosu’ si alti barbati (ca femei de ce?) de seama ai poporului roman. Si, capac, fiecare urlet de plod se izbea de pereti si sarea inapoi ca un ecou sinistru, de pestera bantuita.

Nu am putut sa nu ma intreb de ce costa 14 lei sa te dai cu liftul ala periculos, sa stai la coada la intrare, sa te plimbi prin semiintuneric, sa nu poti sa respiri bine (jur ca nu e oxigen in gaura aia de iad!) si sa stai la coada iar ca sa te duca inapoi la lumina. Poate de aia, ca sa te aduca inapoi la lumina.

La iesire, in magazinul salinei se vand pachete de sare… iodata. „Neiodata peste ferata, la intreprindereee! Si numa-n timpu’ saptamanii”, imi suiera vanzatoare, cu cata bunavointa era in stare.

2 comentarii la “Salina Slanic (Prahova) – pentru cei care-l regreta pe Ceasca

  1. Tare aia cu Misu Curajosu, da cred ca i se potriveste mai bine Misu Tupeistu’

    Apropo de salina, ma lasa rece pana i-ai zis „gaura aia de iad”. Acuma vreau s-o vad si io. Cu alte cuvinte, mi-ai facut de lucru.

Lasă un răspuns

