Statistică vs. discriminare

Linia e foarte subțire și, de aici, controversa. De exemplu:

„Statistic, romii (în fine, țiganii, pentru cine vrea să le spună așa) fură.”

De aici, o serie de consecințe.

Cine întâlnește un rom/țigan/individ-cu-piele-măslinie-și-păr-negru-tuci-îmbrăcat-cumva-anume în troleibuz își va feri, instinctiv, buzunarul cu portofelul. Și o va face chiar dacă, rațional, nu agreează ideea de a disprețui un grup de oameni din cauza unor prejudecăți. O va face chiar dacă apără drepturile romilor de a nu fi discriminați.

Angajatorul cu mintea deschisă va angaja romul/țiganul, cu gândul cinstit că, dacă nimeni nu ar acorda acestori oameni nicio șansă, cum să nu ajungă să fure? Dar, deși îl va angaja, în mod sigur va fi ceva mai atent. Chiar dacă, poate, nici nu va realiza acest lucru.

Există în om un mecanism de apărare bazat pe experiență anterioară și informație statistică.

Dacă m-a mușcat un câine, voi fi atent la câini. Nu vreau să repet experiența. Dacă am aflat de la semeni de-ai mei că le-au murit rude de cancer, mă voi gândi cu groază la boala respectivă (ignorând, poate, miile de alte moduri în care aș putea să mor). Dacă am văzut cum a intrat avionul în gemenii newyorkezi și vuiesc toate mediile de informare că fundamentaliștii islamici au făcut asta, o să am pe viață un sentiment neplăcut dacă în avionul în care mă urc eu ca să merg la Viena poposește vreun individ cu piele măslinie, barbă neagră și turban.

Dacă informațiile care afirmă una sau alta despre un grup de indivizi sau altul sunt simple afirmații ale „înțelepciunii populare”, le putem spune speculații. Însă dacă informațiile sunt colectate și înterpretate științific, iar concluzia este neplăcută pentru un grup sau altul, ele sunt adevăruri științifice și problema nu este a studiului în cauză, ci a grupului analizat.

Unde se termină statistica și începe discriminarea?

Acolo unde statistica este fluturată ca o flamură a dreptății, cu răutate, cu patimă, pentru a justifica nedreptatea aplicată individual.

Dacă spun că țiganii fură sau că țările religioase sunt mai sărace nu discriminez nici romii, nici credincioșii. Pur și simplu, statuez un fapt și, prin asta, e posibil chiar să îmi exprim preocuparea față de problemă (pentru a căuta o rezolvare).

Dacă, în schimb, aș începe să jignesc sau să lovesc sau, și mai grav, să omor acești oameni în virtutea statisticii (care mi-ar servi ca pseudojustificare pentru răutate și fanatism), atunci m-aș face vionovată de discriminare.

Iar discriminarea este o formă de josnicie.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s