Ce mă seacă la răceală (dincolo de chestiile obișnuite…)

Exact, am răcit iar.

Răceală

Răceală (imaginea, de aici: jakeandkims.blogspot.com)

Ori au fost două răceli una după alta, ori a fost una singură, care m-a încercat ce m-a încercat, până m-a dovedit. Cert e că acum două zile m-am trezit țeapănă, cu senzația că am mult mai multe kile decât am și capul cât o minge de baschet, așa că mi-am târât picioarele până la locul cu termometru și am aflat că aveam 38.9. M-am dopat cu câte un gram de paracetamol odată și toată ziua am oscilat între wow, mi-e bine, ah, mi-e nașpa.

Ieri am putut să mă dau jos din pat, așa că am îndrăznit să ies puțin din casă. Și a fost bine, pentru că am ieșit ca să intru (în cafenea), deci am stat la căldură, iar fetele cu care m-am întâlnit au fost fie nefumătoare, fie milostive, așa că nu am fumat pasiv.

Totuși, pe la doișpe noaptea mă luase o tuse din aia seacă, iar sinusurile deveniseră nervoase, așa că am dat o raită până la farmacia nonstop de la Orizont.

Tanti de la farmacie a ținut morțiș să mă imunizeze cu echinaceea și încă două ierburi, iar eu i-am cerut pilule înlocuitoare de somn și un sirop care să elimine cortizolul (sau măcar un Mr. Proper farmaceutic, care să facă masaj dacă fluier). Evident că eu nu sunt o persoană serioasă nici dacă mor, așa că doamna farmacistă a simțit că fac mișto de ea și s-a strepezit și mi-a dat un spray nazal cu apă de ploaie mare, pe care l-am refuzat ca și pe celelalte chestii scumpe și inutile. Și i-am cerut ce aveam nevoie, mi-a dat, am luat, chit-chat, am plecat și acum sunt și mai bine ca ieri, dar mai puțin bine ca mâine.

Și totuși, ce mă seacă la răceală?

Păi, trebuie să fac rost de scutire medicală (pentru școală, că ni se cere prezență și justificarea absențelor, ca ălora mici). Chestia cu scutirea funcționează invers decât normal.

Normal e așa: răcești, nu te poți da jos din pat, zaci o zi, două, lipsești în vremea asta și când ți-e mai bine și te încumeți să ieși din casă, te duci la doctorița de familie (care nu mai e doctoriță, e scrib – mai mult produce hârțogărie pentru Minister decât să consulte și să trateze), îi spui ce ai pățit, se vede că tocmai ce ai scăpat de boală, îți dă hârțoaga și te duci la școală.

Cum se face: răcești, nu te poți da jos din pat, te dai, te duci, aia îți prescrie prostii homeopate, te juri că le iei, îți dă scutire, dacă tot ai ieșit din casă mergi și la farmacie, arunci rețeta cu homeopate, ceri paracetamol, aspirină, ibuprofen și xilometazolină cu acid hialuronic pentru nas, butamirat pentru tusea seacă, ambroxol pentru tusea productivă (să ai să fie, că nu mai ieși nici tăiat din casă) apoi ajungi în vizuină și cazi în pat și bolești mai rău ca înainte să fi ieșit, conștient că dacă nu ieșeai ți-era mai bine.

Remediu pentru răceală

Remediu pentru răceală (imaginea, de aici: 001yourtranslationservice.com)

Și ajungem la a doua chestie care mă seacă la răceală. Nu medicamentele, care oricum sunt doar pentru diminuarea simptomelor, ci prețul lor. Pe lângă povestea cu homeopatele, ierburile și prafurile de zahăr cu apă și sare pe care ți le prescrie medicul și ți le oferă și farmacista (cred că-s dresați toți în sistem), odată ce ai reușit să te strecori printre chestiile ineficiente și să obții cutiile cu chimie utilă, scoți portofelul și simți cum devine mult mai ușor, odată cu fiecare piu pe care-l scoate mașinăria aia de citit coduri, la casă. Numai săptămâna asta am cheltuit 500 de lei pe siropuri, pastile și fâsuri de nas, pentru mine, soț și copil. Că o răceală nu vine niciodată la unul singur din casă.

Și asta e a treia chestie care mă seacă. După ce că te simți ca naiba, vezi și că ceilalți din casă se simt ca naiba și atmosfera e de spital fără infirmiere. Și infirmierele, ca infirmierele – poți să mergi? Ești bine! Te doftoricești și te speli singur. Dar spitalul de acasă nu are nici responsabil cu curățenia, nici bucătăteasă, nici făcător de ordine, nici spălător de vase, nimic. Cum naiba să-ți ardă să dai cu mopul, când nu mai știi cu ce șervețel să-ți ștergi nasul? Ce să faci de mâncare, când abia stai în picioare și oricum nu mai simți nici gust, nici miros? Cui îi pasă că stau hainele aruncate pe scaune, câtă vreme oricum nu ai ce face cu ele, că din pijamale nu ieși decât ca să le storci și să pui altele? După fiecare răceală, mai ales din asta globală, cu ambii adulți din casă copți, casa arată ca după război.

Cert e că mizeria asta îți rupe ritmul (abia mă obișnuisem să culc la 12 și nu la 1, după tâmpenia cu ora de iarnă), îți mănâncă banii, te împiedică să ajungi pe unde ai treabă și te trezești pe urmă că ai și mai multe de făcut (că se adună, lumea nu stă în loc să-ți treacă șie răceala) și îți face viața mizerabilă o săptămână, două.

Toate astea, pentru că încă nu există antivirale eficiente (și vă las să ghiciți de ce).

2 comentarii la “Ce mă seacă la răceală (dincolo de chestiile obișnuite…)

  1. Buna
    sa stii ca bulinele cu echinaceea si ulei de catina sint eficiente… eu faceam cura toamna, si de multi ani nu am mai racit atit de tare incit sa fiu nevoita sa stau acasa… doar citeva zile de curs nasul si lacrimile, fara febra, fara dureri de cap, fara alte simptome. Anul asta mi-am luat fructe de catina, si am pus bobitele la frigider in miere; maninc in fiecare dimineata din ele. Nici pina acum nu am racit.

    • Despre cătină ştiu că ar avea ceva proprietăţi curative, dar despre echinaceea bag mâna în foc că nu e eficientă împotriva virusurilor răcelii şi gripei. Au fost făcute studii pe echinaceea şi rezultatul a fost că e la fel de eficientă ca placebo.

Lasă un răspuns

