Dacă aș fi politician…

Țigările se lasă de om? Era o vorbă...

Țigările se lasă de om? Era o vorbă... (imaginea, de pe teoti.co.uk, autor: Alan Cavanagh)

Dacă o să mă auziți vreodată că vreau să mă apuc de politică, să mă împușcați trageți de mânecă și să-mi amintiți de postarea asta, și de toate cele care vor urma și se vor numi așa. Că simt că va urma o serie.

Trec direct la subiect. Dacă aș fi politician…

Aș interzice orice publicitate la fumat.

Da, inclusiv fetele în latex argintiu. Adică… mai ales fetele în latex argintiu.

Țin minte că îmi plăcea să mă uit la TV la reclama la Kent, cu adulți veseli, pe un iaht („Do you believe in magic…?„). Îmi plăcea și reclama la Marlboro, cu cowboy-ul care a murit acum ceva vreme de cancer la plămâni (oare de ce?). Assos, Camel, Kim și ce mai era de fumat pe vremea aia, toate aveau reclame în care adulții consumau produsul în timp ce se distrau în diverse feluri. În toate reclamele erau adulți. Adulți.

Poate că nimereau și tineretul care aspira să crească mare și tare și poate că atmosfera Marlboro era incitantă, Kent propovăduia petrecăreala, iar Camel forța masculină. OK. Poate că da.

Dar pe vremea aia nu se prea făcea sampling. Nu se prea dădeau brichete și alte nimicuri strălucitoare dacă erai găsit că fumezi marca firmei cu promoția. Nu îți lua nimeni datele pentru follow-up. Țigările ajungeau la tineri, dar nu așa. Nu atât de simplu, nu atât de gratis, nu atât de direct. Tânărul disperat să se integreze și să fie cool nu dădea nas în nas cu decolteul argintiu și bombat al fetei Kent, iar reclama de la TV poate făcea poftă, dar nu dădea trei pachete de țigări gratis. Și nu le dădea, oricum – trebuia să te iei pe sus și să te duci la magazin ca să cumperi. Nu erau țigările de-a gata.

Acum sunt.

Iar firmele producătoare de țigări nu fac sampling celor de vârsta mea – ăștia ca mine, ori fumează deja și sunt dependenți („nu mă las pentru că nu vreau!„), ori nu au fumat niciodată și ce sens are, ori au fumat, s-au lăsat și au boală pe țigări (ca mine). Nici la cei mai vârstnici nu fac, pentru că situația e cam tot pe acolo. Nu se apucă moșii de fumat. Tinerii, copiii, ei se apucă.

Iar firmele producătoare de tutun au nevoie de clienți. Proaspeți, că unii mor, unii se lasă.

Ce contează că porcăriile pe care le vând sunt otrăvitoare? Ce contează că cei care nu fumează se sufocă pasiv? Are vreo importanță că fiecare tânăr care pune acum țigara în gură este un potențial viitor adult cu emfizem pulmonar? Sau cu BPOC? Sau cu cancer?

Nu, nu contează.

Firmele producătoare de țigări fac profituri uriașe, iar cei care se apucă de fumat vor avea de suferit, la un moment dat, măcar o consecință a fumatului. Când m-am lăsat de fumat, acum trei ani, am constatat că am fumat o mașină, și încă una bună și nouă. Și a trebuit să-mi albesc dinții. Și sper ca doar atât să fie, să nu mai descopăr încă ceva peste niște ani. Iar firmele producătoare de țigări targetează tinerii. Plămâni noi, curați, care au încă șansa să trăiască bine și sănătos. Nu ca noi. Pe cei de vârsta mea nu a avut cine să ne învețe. Pe vremea când eram eu de 18 ani, cine nu fuma era fițos, antisocial, ciudat. Acum, cine nu fumează e, eventual, excentric. Chiar cool.

Așa că tinerii de azi pot să scape.

Dar degeaba le spun eu că fumatul e o porcărie. Că vine fata Kent sau Winston sau Vogue și gata, glam, bling, țigări gratis și tinerii pun botul. Pe țigară. Și să vezi și cât de entuziaști sunt că primesc un trinket gratis. Și e normal, așa e când ești tânăr. Iar vulturii ăștia știu foarte bine care e treaba și profită. Și mi se pare mizerabil să profiți de încrederea, entuziasmul și inocența celor tineri, în loc să ai responsabilitatea să-i protejezi. Chiar dacă e vorba de business.

Deci, dacă aș fi politician, aș interzice orice modalitate de a face reclamă la țigări. Nu sampling, nu promo, nu social media, nu nimic.

 

13 comentarii la “Dacă aș fi politician…

  1. M-am lasat si eu acum vreo 3-4 luni dupa ce am fumat 15 ani. Ceea ce m-a stresat foarte tare este propaganda din jurul ideii de-a renunta si minciunile asociate. Din ce discutii am avut si din ce informatii am avut la dispozitie m-as fi asteptat sa imi fie foarte greu sa ma las. Insa n-a fost nici pe departe atat de greu cum ma asteptam. E un anumit stres, ceva anxietate, nu pot sa neg, insa nicidecum tabloul care este pictat in legatura cu cei care renunta, povestile despre sevraj, etc. Nu iti trebuie eforturi supraomenesti sau capacitati volitionale magice.

    Primul efect care s-a simtit a fost intr-adevar cel in portofel; aveam in fiecare cu 10 lei mai mult decat atunci cand fumam. Acum deja pot urca la etajul 6 fara sa obosesc. Ceea ce pe vremea tutunului nu se intampla.

    Multumesc lui Dumnezeu ca m-a ajutat sa ma las. Asa cum statea el pe undeva prin Univers, ascunzandu-se dupa vreun cluster de galaxii, poate uitandu-se plictisit la vreo supernova, a auzit ruga mea si deodata m-a ajutat sa las tutunul, evident prin unul dintre trucurile lui magice care incalca legile fizicii.

    • Tare că nu ți-a fost greu – eu am fost fiară vreo lună… Chiar am avut toate simptomele de sevraj posibile și imposibile, a fost crunt. Fie și pentru asta, că a fost așa de horror, nu m-aș mai apuca în veci de fumat…

      BRAVO că te-ai lăsat! Eu încă spun că a fost una din cele mai bune chestii făcute în viață 🙂

  2. Într-o societate în nici un fel reglementată interesele comerciale vor prima întotdeauna vieții umane, așa erau reclamele prin anii 40-50. Apoi au apărut studii care arătau că fumatul îți crește riscul de cancer pulmonar de 1000 de ori, dar deja răul era făcut.

    Sunt curios cum poate argumenta un libertarian imoralitatea acestor activitați comerciale?

    • Păi, e simplu. Câtă vreme decizia omului de a fuma nu e făcută în cunoștință de cauză, e imoral. Iar când un puști se apucă de fumat, nu e în cunoștință de cauză. Când continuă să cumpere țigări, după ce e deja dependent, e sclavul dependenței, nu decide conștient. Din punctul meu de vedere…

  3. @zergu:
    imoral nu inseamna ca trebuie sa fie ilegal. Am fumat si eu 20 de ani si fumatul e o prostie; de prostie nu te poate scapa Statul prin legi, oricat de inteligenti ar fi politicienii care le fac (ceea ce oricum nu se prea intampla).

    • De prostie nu te poate scăpa statul prin legi, dar te poate proteja împotriva efectelor propriei tâmpenii. Dacă statul interzice fumatul (de tot), tu rămâi fumător convins că statul e rău cu tine, dar pe termen lung, efectele sunt pozitive – în 3 săptămâni trece și sevrajul, în 6 luni dispare reflexul de a duce mâna după țigară, pe la vreun an dispar și ocazionalele pofte și uite că nu mai fumezi, trăiești mai mult și mai sănătos, chiar dacă la început mormăiai și protestai (de fapt urla dependența)…

      • Clar ca trebuie descurajat fumatul si ca trebuie facuta propaganda puternica impotriva. Insa nu l-as interzice niciodata. Au incercat americanii cu alcoolul si a explodat criminalitatea; la fel se intampla si cu canepa indiana. Problema este ca de fiecare data cand interzici ceva pentru care exista cerere se produce in spate un lant de distributie care este calificat la capitolul crima organizata. Si se ntampla asta deoarece oamenii sunt dispusi sa plateasca bani grei pentru a-si procura substante interzise adica a interzice o substanta devine mai profitabil pentru unii decat ar fi daca substanta e legala.

      • Da, din păcate aşa funcţionează… Dar eu nu aş interzice fumatul, ci publicitatea la fumat. Formele astea de promovare personală sunt mai periculoase decât reclamele la TV şi panourile outdoor. Şi se adresează exact unui public care nu are încă experienţa lui „there’s no such thing as a free lunch”. Tinerii sunt, pur şi simplu, pradă uşoară şi sigură pentru mamuţii ăştia imorali, care fac bani din vânzarea de otravă.

    • Eu n-am zis că trebuie interzis sau scos în afara legii. Mâna invizibilă a pieții libere în acest caz cel mult face o labă cosmică și cel puțin niște bani mulți și victime umane, aia vroiam să sublieniez.

  4. Pingback: Ţigara, revelionul, dorinţa şi peştera « Mă las de fumat!

Lasă un răspuns

