A murit Christopher Hitchens…

De aproape opt ore citesc ce au scris despre Christopher Hitchens cei care l-au cunoscut. Citesc şi comentariile celor care l-au admirat, dar şi ale celor cu care a avut idei de împărţit. E copleşitor. La fiecare pauză de citit nu pot să nu mă gândesc că omul ăsta inteligent, arogant, năbădăios în lupta lui continuă împotriva erorilor de minte ar fi putut trăi în continuare, dacă ştiinţa ar fi fost cu doar un pas mai în faţă.

Nu e prima oară când zic chestia asta, dar nu pot să nu repet… Pur şi simplu, mă macină nedreptatea situaţiei: oameni care nu cred în zei trebuie să sufere consecinţele credinţei în zei a semenilor lor.

Dacă cei care cred nu s-ar fi opus şi nu s-ar opune în continuare noului, poate am fi fost în alt stadiu cu cercetările împotriva cancerului, de exemplu.

Dacă bisericile (ca instituţii) nu ar fi înghiţit degeaba atâţia bani de-a lungul timpurilor şi dacă banilor ăstora li s-ar fi dat o direcţie raţională, normală, către cercetare ştiinţifică (de exemplu), poate că acum corpul ăsta omenesc, evoluat cu imperfecţiunile inevitabile procesului, ar fi fost mult mai uşor de păstrat tânăr, sănătos şi funcţional.

Sau poate l-am fi putut înlocui.

Când văd că dispar oameni ca Hitchens şi constat că lumea e mai săracă fără vocile lor, nu pot să nu mă gândesc, cu mâhnire, că tare bine ar fi fost să existe viaţă după moarte, pentru că oamenii ăştia nu ar fi iremediabil pierduţi.

Aşa cum nu mă pot opri să nu mă gândesc că eu însămi am să dispar în nimic într-o zi. Nu mi-e frică, am depăşit asta când am luat moartea ca funcţie naturală a vieţii şi când am întrevăzut speranţa de a mă plictisi de atâta trai la un moment dat (am tot văzut cum se raportează la moarte bătrânii).

Nu mi-e frică, dar mi-e ciudă.

2 comentarii la “A murit Christopher Hitchens…

Lasă un răspuns

