Dragi credincioși! Încetați crucitul în public!

Postarea asta este urmarea aventurii mele de azi din autobuz. Și scriu din perspectiva omului care n-are treabă cu biserica (adică 80% din populația ortodoxă) decât la Paști, la nuntă, la botez și la înmormântare. Să nu vă consolați, așadar, că e bias de liftă păgână. Că nu-i asta ideea. Fiți atenți.

Obiceiul crucitului și paznicii lui

Traseul meu – ca orice alt petic de București, oricum l-ai felia, e presărat cu biserici. Construcțiile sunt mai la drum sau mai pe după blocuri, dar cu localizări precis cunoscute de cei interesați, așa că oamenii se crucesc care mai de care și e cumva molipsitor. Am făcut un experiment o dată, m-am crucit și eu undeva unde nu era nicio biserică și vreo două babe uimite, uitându-se scormonitor printre blocuri (cum de le scăpase? o fi una nouă?), s-au crucit și ele, să nu carecumva să rateze exhibarea pioasă a iubirii / fricii de Domnul.

În plus, cine nu se crucește e privit cu ochișori răi, pe sub sprâncene și peste ochelari, ca un ciumat. Tineretul mai scapă. E vorba de indulgența aia plină de condescendență: „lasă-l, că-i vine lui mintea la cap„. Dar ăștia mai copți sunt fulgerați cu priviri crunte de septuagenarii gardieni ai credinței strămoșești.

Calci pe cineva? Și ce dacă, te iubește Domnul!

Cert e că podelele autobuzelor nu-s trotuar și se clatină, iar crucitorii au numai două mâini. Cu una țin câte o poșetă sau câte o plăsuță, cu alta se țin de bare. Ferice de creștinii așezați, și la figurat și la propriu, care se pot cruci în siguranță, bălăngănindu-se doar puțin, pe scaune, în ritmul dat de groapă și de roată și de viteza de mers. Restul, se sacrifică. Ei riscă să cadă și totuși și fac cruce. Ei riscă să lovească pe cineva în cădere și totuși Domnul nu poate fi ignorat. Ei calcă pe vârfuri de pantofi și se sprijină de corpuri atârnate de bare și o fac cu seninătate – e pentru Domnul.

Nicio cruce nu iese bine în autobuz

Domnul trebuie salutat / adulat / băgat în seamă. Asta e clar. Numai că bisericile nu se nimeresc în stații sau la stop, ca podeaua să fie stabilă. Așa că necesitatea imperioasă de conformare publică se rezolvă cu o serie de trei cruci rapide, cel mai adesea strâmbe și incomplete, făcute în viteză și doar pe coșul pieptului. Nici vorbă de crucea mare și lată, corectă doctrinar, cu trei degete bine împreunate, din umăr în umăr, din frunte până pe pântec. Nici pomeneală. Crucile de autobuz sunt cerculețe și optulețe meschine, schilodite pe gulerul de blană sau pe surtuc.

Crucitul în autobuz e ca pipăiala în public. Ostentativă și nepoliticoasă.

Biserica e făcută pentru crucit, la fel și propria casă. Strada e spațiu public, autobuzul la fel. Plătim taxe pentru întreținerea drumurilor și bilet de autobuz cu toții, așa că avem cu toții dreptul să ne vedem de cale fără ca cineva să ne calce pe pantofi pentru că s-a crucit și și-a pierdut echilibrul, fiindcă s-a crucit cu mâna cu care s-ar fi ținut altminteri de bară, pentru că pe cealaltă o are ocupată cu poșeta sau plasa cu pui și făină. În plus, mai există și ateii, musulmanii, hindușii, scientologii și șerpilienii, având cu toții dreptul să trăim fără ca cohorta ortodoxă de rit crucitor să ni se crucească în nas la fiecare intersecție. Și mai sunt și creștinii care își respectă propria credință și nu o flutură și nu o maimuțăresc în public. Și ei sunt deranjați de prosteala asta cu crucitul în autobuze și troleibuze.

Eu valorizez știința și educația, dar nu mă vezi făcând semnul cercetării în fața Universității sau a Facultății de Drept, ambele pe traseul de care ziceam.

Deși, poate, ar trebui…

Mă gândesc deci să încep să fac un semn deosebit, ceva, gen dus mâna la inimă și apoi degetul la frunte, cu o mutră extrem de pătrunsă de solemnitatea gestului, de fiecare dată când se întâmplă să trec prin fața vreunei instituții de învățământ superior (mai puțin pseudofacultatea de teologie), a vreunui centru de cercetare sau a vreunui muzeu științific oarecare. Ar fi tare ca cei ca mine să facă la fel – să facem toți chestia asta măcar o vreme, ca să vadă și crucitorii ce neplăcut este.

Numai să nu mă umfle râsul, că stric tot efectul.

Anunțuri

26 comentarii la “Dragi credincioși! Încetați crucitul în public!

    • Crucitul cu limba îl știu de la mama, dar e pentru cu totul alt context. Vezi tu, pe vremea ei, biata (ar fi avut aproape 80 de ani, dacă trăia), faptul că e normal ca tot corpul să fie paralizat în somn nu era (prea) cunoscut și, din cauza asta, se credea că ghiavolul e de vină. Așa că, dacă te trezeai din vis cu starea aia tâmpită când încă nu poți să miști, leacul de alungat dracul și de recuperat corpul de la necurat era să te crucești cu limba-n gură. Sigur că funcționa, așa cum funcționează și faptul că trec câteva secunde între momentul în care te-ai trezit șeapăn și momentul în care poți să miști iar 🙂

  1. Sunt si nu sunt de acord cu tine. Si eu sunt una dintre cei/cele care isi fac cruce cand trec prin fata unei biserici (vezi Razoare si Moghioros). Nu cred ca deranjez pe nimeni, se intampla sa fie intr-o dimineata in care am examen chiar ma si gandesc „Da, Doamne, sa iasa bine”. Deci semnul crucii facut cand si cand, cand simti, in legea ta, nu cred ca jigneste alte persoane de alte religii – dupa mine la fel de liberi sa isi exprime in tacere credinta. Dar, intr-adevar, cand preferi sa nu te tii de bara doar ca sa faci crucea, riscand sa dai peste altii, asta e stupid. Nimeni nu le cere sa cada pe jos sau peste altii in numele credintei. Dupa mine, e ok sa iti faci cruce cand simti si poti, cu masura.

    • Cu cine își face crucea discret și în legea lui, n-am treabă. La urma urmei, și eu citesc în autobuz.

      Problema mea sunt ăia care se prăvălesc peste cine se nimerește, numai să facă crucea aia – parcă-i la normă, zici că le bifează pe toate, e concurs. Ca cea care mi-a înfipt azi un toc în vârful cizmei, fix pe unghia degetului mare. Și care, chit că a simțit că s-a împlântat în ceva care nu era podea (sau, dacă nu a simțit, măcar mi-a auzit „au”-ul), n-a catadicsit să-și ceară scuze și a continuat să se crucească și după ce am împins-o jos de pe piciorul meu. Și după ce a terminat crucitul, nici nu s-a uitat în jur, și-a aranjat plăsuța și geanta și s-a agățat de bară. Ni znai.

      Iar tu, dacă-ți faci cruce și ești ortodoxă, trebuie să știi că sunt considerate incorecte dogmatic crucile mititele, făcute pe piept. O cruce e corectă și are valoare din punct de vedere ortodox numai dacă e făcută într-un fel anume. Ca la biserică. Pe vremea când mă îndeletniceam cu mersul pe la slujbe, l-am auzit pe popa ăla bătrân de la Elefterie zicând că cine face cruce mică și oropsită mai rău face. Că mai bine nu faci cruce, decât să n-o faci cum trebuie. Dar asta nu mai e problema mea, că o cruce mititcă nu mă calcă pe picioare.

    • De ce iti faci cruce totusi? Crezi ca D-zeu o sa te ajute pe tine sa iei un examen insa nu are sa ajute pe niste copii nevinovati care mor cu miile intr-un tsunami? Crezi ca D-zeu o sa te ajute sa iei un examen in timp ce pe altii ii lasa sa moara cu zecile, miile si sutele de mii de la virusuri, bacterii taifunuri, eruptii vulcanice si altele din astea? Crezi ca e cinstit din parte lui D-zeu sa te ajute pe tine iar pe un copil din Africa sa-l lase sa moara de foame?

      Doar sunt curios sa aflu.

  2. un evreu si un crestin aveau de parcurs o parte buna de drum impreuna. ajunsi la sfarsit, la momentul despartirii, evreul il intreaba pe crestin: am vazut ca am trecut pe langa multe biserici si niciodata nu ai facut cruce. crestinul: pai nu am vrut sa te fac sa te simti prost. evreul: nicidecum. dar totusi, crucea e un semn de respect pt D-zeu! godless1859 iti recomand sa mai studiezi problema. nu o lua cu nume de rau. am observat ca ateii pun intrebari pur copilaresti. logica pe care va bazati voi nu e chiar cea pe care o are D-zeu. si adevarul e ca nici noi crestinii nu o stim. ca altfel nu ar mai fi credinta. credinta nu isi are locul in rationamente. o alta poveste este legata de o aratare a ingerului Mihail in chip de om care alaturi de un calugar are de facut un pelerinaj, acestia fagaduindu-si tacerea pe toata durata acestuia.. in prima seara cei 2 ajung la o casa si cer gazda pt o noapte. in timpul noptii ingerul se trezeste si ia de pe o masa un vas de aur impreuna cu alte obiecte, si calugarul il vede prefacandu-se ca doarme. A doua zi cei doi isi continua drumul, iar calugarul il vede pe camaradul sau cum arunca acele obiecte undeva departe de drum si nu spune nimic. Seara a doua ajung la alta casa si in timpul noptii il omoara pe copilasul gazdei, iar calugarul nu spune nimic. A treia zi, ajunsi la o biserica parasita ingerul arunca cu pietre in ea, iar apoi se inchina in fata barului ce se afla in fata acesteia. La despartire calugarul ii cere socoteala camaradului pt cele intamplate, iar acesta ii raspunde: lucrurile pe care le-am luat si le-am aruncat a doua zi erau furate. copilasul pe care l-am omorat cand ar fi fost mare si-ar fi omorat parintii. a treia zi aruncam cu pietre pt ca deasupra bisericii parasite salasluiau diavolii si m-am inchinat la bar pt ca in locul lui va fi construita o biserica noua. asadar sa intelegem ce de cele mai multe ori judecata noastra difera radical de judecata lui D-zeu. acestea sunt cazuri rare. sa nu intelegi ca de acum toate is asa. si legat de copii din africa e vina noastra si doar a noastra. tsunami si cutremure pot fi provocate in ziua de azi de oameni, deci vina tot a noastra.

    • comentariu de sa zicem crestin care nu mai crede in toate pildele astea cusute cu ata alba… Copilul a fost omorat pentru ca urma sa isi omoare parintii? Si…. ce daca? Atunci… de ce sarpele l-a mai tentat pe om si asa mai departe? Vrei sa spui ca Dumnezeu e utilitarist? Si ca nu avem liber arbitru? Sau ca il avem cu taraita? Sau si mai simplu: vrei SA SPUI ceva despre Dumnezeu (nu tu anume, toti cei care predica)? De ce? Cum justifici un comportament asa discretionar? Mie, una, mi se pare foarte trist ca singurele lucruri care ii tine pe oameni all tied up de ideea de Dumnezeu sunt semnele astea prin care se recunosc in societate unii pe altii: crucea in fata bisericii, incercarea de a frange ratiunea spunand ca nu tot ni se poate descoperi noua (true, dar atunci la ce mai e buna setea de dreptate, daca stii ca in cazul X sau Y CINE STIE CUM S-AR PROCEDA CORECT?! ca de! nu avem criterii…) si bineinteles, ura fata de toti cei care nu sunt in clubul nostru. Imagine nu greu de inchipuit: Toate babele alea care incep sa NTZ NTZ NTZantzaie cand ii mai plange cate uneia copilul in biserica sau care te iau de aripa daca nu ai trecut bine prin fatza icoanei. Ei bine, toate babele astea, inzestrate cu bate si ranjindu-se la tine si potentate numai de faptul ca sunt in biserica. Ca un monstru pe teritoriul lui. Nu, ca in rest sunt fete bune.

    • @Alex

      am observat ca ateii pun intrebari pur copilaresti

      Pai, avand in vedere faptul ca religia voastra este extrem de puerila doar nu o sa vrei sa punem intrebari pentru oameni maturi. Tocmai din cauza ca religia voastra este puerila tineti atat de mult sa o bagati in cap la copii caci un om matur nu poate lua in serios aceasta religie mai mult decat il poate lua in serios pe Mos Craciun.

      Ideea ca exista un om supranatural care a facut prin magie cateva sute de miliarde de galaxii asa cum e Calea Lactee, ca a selectat din aceasta galaxie una dintre cele cateva sute de miliarde de stele, ca a pus vreo 8-9 planete in jurul acestei stele si ca s-a impreunat cu o femeie de pe una dintre planete ca sa poata muri pe o cruce acum 2000 de ani in Palestina, este drept sa-ti spun, o idee imbecila. De fapt nu cred ca exista un cuvant in vocabular care sa poata arata cu adevarat gradul de absurditate si de ridicol a acestei idei.

      ca altfel nu ar mai fi credinta. credinta nu isi are locul in rationamente

      La fel de multa credinta aveati cand dadeati foc unor femei nevinovate sub acuzatia ca ar fi facut vraji; sute de mii de femei au fost torturate si ucise in cel mai barbar mod posibil pentru niste crime imaginare din cauza credintei voastre de cacat. Nici macar nu esti capabil sa-ti imaginezi gradul tau de nesimtire atunci cand vii aici si ne spui ca ai credinta , ca esti capabil sa actionezi pe baza unor idei care nu au justificare rationala. Nerusinare si tupeu de tip crestin. Ia-ti credinta, baga-ti-o in cur si n-o mai scoate de acolo.

  3. toti ateii spun ca religia e indoctrinare.dar voi ce faceti? faptul ca va opuneti si ne impuneti punctele de vedere si parerile, nu e tot indoctrinare?

  4. De acord cu Mara cand zice ca nu violeaza pe nimeni daca isi face ea cruce, de acord cu godless to the extent of the biting tone, dar CEL mai mult imi creste sufletul cand mi te imaginezi pe tine pioasa in fata unui monument al stiintei. Si vad reactiile. Ador momentul ala cand pe fetele celorlalti se citeste pauza dintre bataile inimii… adicatelea… diastola, nu? [checking…] Da, asa.
    Si imi mai imaginez o alta faza, un card de babe intr-un autobuz cazand la curba aia pe care o ia 336 venind dinspre Leu spre Universitate. Atunci, cand se face stanga inainte de Drept si e si o biserica pe dreapta. Zeci de babube uscative cazand ca fulgii in timp ce isi fac cruce in picioare. Cazand ca fulgii pe Simfonia a IXa! As plange daca as vedea asta si nu as avea o camera la mine….

    • 😀 Eu chiar sper să se rostogolească un set de babe în faţă la Elefterie (aşa se cheamă biserica de care zici). Am mai văzut împiedicări în serie din cauză de crucit, dar până azi nu m-a călcat nimeni din cauza asta.

  5. Pingback: am urcat câteva trepte-n aer | absolut obişnuit

  6. Credinta ortodoxa, asa cum bunii mei m-au ajutat sa-o inteleg, inseamna in primul rand o discretie a trairilor , mai apoi marinimie si respect pentru aproapele tau, toate acestea in stransa legatura cu traditia educatiei si bunul simt. Intr-o societate ipocrita care isi manifesta binele si raul demonstrativ ( in primul rand sa vada celalalt) crucitul dizgratios in autobuz reprezinta doar o mica parte din comportamentul pseudo practicantului ortodox roman de astazi, care nu ezita sa isi manifeste credinta frecandu-si toalele, portofelele si chiar covoarele de moaste ori sa suduie ,sa-si dea coate in gura si spituri la turloaie pentru trei sarmale oferite in post sau la hram, ori pentru apa sfintita la Boboteaza.
    Biserica Ortodoxa Romana devenita intre timp societate comerciala fara raspundere limitata dar scutita de taxe si sustinuta cu bani de la buget isi cultiva adepti dupa chipul si asemanarea sa de astazi – cultul argintilor este propovaduit nu invatamintele sifinte, banii si opulenta au luat locul pioseniei si iubirii, adevarata credinta a disparut si nimic nu va schimba asta atata timp cat biserica va fi cooperativa si nu loc de regasire si rugaciune iar preotii agenti comerciali si nu duhovnici.
    Conform comunicatelor de presa ale Patriarhiei, in 2011 profitul Bisericii Ortodoxe Romane numai din vanzarea de lumanari si alte articole bisericesti a fost undeva la 300 mil. euro pe care reprezentantii bisericii sustin ca ii cheltuiesc cu ajutorarea fara spor si neverificabila a oamenilor nevoiasi. Eu doresc insa secularizarea bisericii de orice confesiune, impozitarea profiturilor, si directionarea lor catre sectiile pediatrice ale spitalelor , atunci o sa ma inchin in fata preasfintiilor lor, pana atunci insa ma crucesc ( in orice loc e cazul ) de raul si prostia din jur.

  7. culmea e ca in Biblie scrie „Când vă rugaţi, să nu fiţi ca făţarnicii, cărora le place să se roage stând în picioare în sinagogi şi la colţurile uliţelor, pentru ca să fie văzuţi de oameni. Adevărat vă spun că şi-au luat răsplata.
    Ci tu, când te rogi, intră în odăiţa ta, încuie-ţi uşa şi roagă-te Tatălui tău, care este în ascuns; şi Tatăl tău, care vede în ascuns, îţi va răsplăti.”Matei cap.6 verseturile 5-6…deci?cred ca astea sunt niste comportamente copiate care nu tin de credinta…multi o fac din reflex,gandul lor fiind cu totul in alta parte…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s