De ce ieșim în stradă

Curentul (care mă trage serios la spate, de mă ia cu frig) care circulă zilele astea pe net este de a scrie de ce NU ieșim în stradă.

image

Curentul antiprotest se simte, se ghicește sau te lovește în plină față, în funcție de cine-l ventilează. E mai la vedere („mie mi-e bine, de ce să ies„) sau mai bine camuflat în raționamente de genul „și dacă-l dăm jos pe ăsta, pe cine punem în loc?” (Arhi, I ♥ rev…zoluția ta! Ți-am zis că te votez!). Ca să vedeți despre ce fel de fluctuații de intensitate și evidență vorbesc, intrați la Manafu, unde găsiți o listă cu opinii despre #revolutie ale unor oameni cunoscuți în online. Cu subțiri excepții, mainstreamul e rece și ține distanța față de Piața Universității.

Pentru mine însă, toate motivele sunt de ieșit.

Băsescu se poartă cu țara asta ca și cum i s-ar cuveni tot. Băsescu jignește oamenii României atât prin adresarea directă de injurii, cât și prin faptul că încalcă legea după cum îi vine, repetat și fără nicio reținere. După el, s-au luat ai lui. Toți! Am ajuns să mă numească Boc ciumpalacă, pentru că am îndrăznit să-mi exercit dreptul cetățenesc de a protesta? Am ajuns să-mi iau cu mașina din stradă prieteni pașnici, gazați de jandarmi? Cum să nu ies în stradă???

Motivul cel mai puternic

Motive sunt nenumărate, de fapt. Dar am să scriu mai ales despre unul dintre ele, pe care simt că trebuie să-l despic în bucăți, ca să-l priceapă tot creierul și toată inima. Am să scriu de ce nu pot, pur și simplu nu pot să stau în casă. Și de ce nimeni n-ar trebui să poată să mai stea în casă, dacă ar pricepe care sunt implicațiile. Iată:

Hoinaru are burta plină, se duce la cinema și are laptop și nu iese în stradă.

Și eu am toate astea și altele în plus, dar eu ies în stradă. Atunci, care e diferența? De ce eu, care nu trăiesc rău, am ce lucra, am ce mânca, am tot ce am nevoie și destule din tot ce vreau, ies în stradă? De ce nu sunt nepăsătoare – căci burta mea e plină – față de cei cu burta goală? Pentru că nu burta goală e problema, ci alta.

E vorba de impresia de intangibilitate pe care o avem.

Ăia sunt săraci pentru că nu muncesc. Asta nu mi se poate întâmpla mie, eu nu sunt așa.” OK, dar „ăia sunt săraci pentru că nu muncesc pentru că…

  • … sunt prea bătrâni și nu-i mai vrea nimeni. Cele 12000 de joburi neocupate pe e-jobs nu-s pentru ei;
  • … au muncit într-un fel toată viața. De la o vârstă este aproape imposibil să te reorientezi profesional;
  • … nu sunt calificați pe domeniile în care se fac angajări;
  • … nu au avut șanse egale pentru a se pregăti pentru joburile care se cer.

Și tot așa.

Ideea e că se poate întâmpla oricui.

Nu știi cum o să fie mâine, dar peste zece ani? Iar dacă nu avem grijă să facem cumva ca măcar sistemul să fie stabil, respectat de reprezentanții noștri aleși și numiți și funcțional, la ce ne putem aștepta mâine? Dacă un președinte conduce țara care n-ar trebui condusă de președinte, dacă parlamentul e înlocuit de guvern prin asumări și OUG, în loc de traiectoria legislativă normală… unde ajungem? Mai suntem intangibili? Laptopul la care scriem e la noi pe genunchi azi și pare în siguranță. Stăm pe net liberi și postăm pe bloguri. Dar dacă președintele care dictează deși nu e asta treaba lui și o face în pofida oricăror atenționări din partea presei, a societății civile, a colegilor politicieni, se hotărăște mâine că nu vrea să avem net? Atunci ce facem? Nu ne-ar părea rău că n-am făcut nimic mai devreme? Nu ne-ar fi ciudă că am lăsat cancerul să își facă de cap?

Vălul ignoranței

E vorba de alegerea – conștientă sau nu – de a ignora poveștile de viață ale celor atinși de necaz. Nu știu alții cum sunt, dar eu sar când se încalcă drepturile cuiva, ale oricui. E un fel de solidaritate care, bănuiesc eu, pleacă din faptul că, fiind fără religie, știu ce înseamnă să fii în minoritate, cu ceva, cumva. Și știu ce rău este să te simți izolat, neînțeles, dat la o parte, insultat, marginalizat, provocat, ignorat, agresat. Nu pot să nu mă gândesc că, dincolo de aparențe, este o poveste de viață. Cum spune și Nebuloasa, măcar să nu râdem. Măcar să nu facem mișto. Măcar să nu facem pe deștepții. Fie și pentru nenorocirea unui singur om, merită să fim solidari.

Mâine poate sunt eu la rând. Sau poate ești tu.

Și, dacă noi nu sărim pentru alții, nici ei, niciodată, nu or să sară pentru noi. Toți suntem în minoritate la ceva.

___________

(Pentru Hoinaru: nu e nimic personal, nu te cunosc, Hoinare, nu am nimic de împărțit cu tine. Postarea ta mi s-a părut cea mai reprezentativă, mai densă, dar și cea mai puțin injurioasă la adresa protestatarilor, dintre toate cele pe aceeași idee pe care le-am găsit.)

Pentru cine mai vrea să citească de ce ies oamenii în stradă, mergeți și la Sandman, pentru că a scris și el.

16 comentarii la “De ce ieșim în stradă

  1. Ma, io nu mai stiu alta tara decat romania asta in care cand se organizeaza (sau ma rog, cum s-o chema asta) un protest, sa se ajunga la discutii din astea filozofico interminabile despre de aia, nu aialalta, ca cine nu si cine da, si caca maca pana la urma.

    au vrut sa iasa in strada, au iesit, aia care nu au vrut, nu au iesit si gata, ce-i asa mare scofala? oricum, pana nu iasa macar 50% din romani in strada, nu se va schimba nimic.

    • Eu sunt obişnuită cu protestele, mi se par chestii normale – mergeam cu mama în Piaţa Universităţii… De asta, mă surprinde, mă uimeşte apatia şi nu o înţeleg. Dacă au murit oameni ca să avem dreptul să spunem ce ne doare… cum să nu ni-l exercităm?

  2. Mie iesitul asta in strada mi se pare ca o basina dupa 7 zile de constiparie: miroase urat 2 secunde, dupa care te obisnuiesti cu izul, si urmatoarea (risti sa) nici n-o mai simti…

  3. Ce zici tu e corect, doar ca e mult prea tardiv. Degeaba il dati jos pe Basescu, degeaba puneti pe altcineva in loc, pentru ca realitatea nu se va schimba : Romania e in faliment de vreo 3 ani , nu mai are cu ce bani sa plateasca salarii si pensii ( ca F.M.I-ul refuza sa mai sponsorizeze ) si in plus, avem datorii mai mari decat aveam pe vremea lui Ceausescu. Care datorii trebuiesc restituite, exact de acu, din 2012.
    In conditiile in care Romania nu mai are agricultura, industrie , marii investitori pleaca pe capete din tara, iar micile firme isi muta afacetile in tarile calde ( ca sa nu mai plateasca impozite Romaniei ), CU CE si CUM isi va plati Romania datoriile, pnsiile si salariile, indiferent pe cine veti pune in locul lui Basescu ? Indiferent cat veti protesta, Romania e in faliment si datoare vanduta.
    E adevarat, protestul asta inutil, ar fi fost foarte util daca s-ar fi facut pe vremea cand Basescu incepea sa se imprumute de la F.M.I . Sau, ar fi fost si mai util, inainte ca Romania sa fie adusa in faliment … Acum e mult prea taraziu. Din pacate, masele nu reactioneaza si nu inteleg realitatea in care traiesc, decat atunci cand li se ia mancarea din farfurie, pensia din buzunar …

  4. sa incep asa: eu locuiesc in Austria. astia, cum nu le convine ceva, cum tipa. ca se duc studenti peste parlamentari, ca fac o greva mica la cumparat diverse, ca ies in strada buluc, nu conteaza, ei fac ceva. ei se impotrivesc inainte de orice :D. pe modelul, guversnul zice „cum ar fi sa…”, iar opinia publica zice „NU!” inainte chiar ca guvernul sa termine ce are de spus! eu cred ca protestul este dovada unei societati sanatoase, a existentei opiniei publice. in Romania e o apatie ceva iesit din comun. iar atitudinea multora fata de protestele astea imi aduce aminte de „sa se revizuiasca, dar sa nu se schimbe nimic”. e o chestiune de alegere personala daca iesi sau nu in strada, eu asa cred. dar sa faci misto, bascalie, caterinca de aia care ies mi se pare o dovada de prostie si atat. si de lipsa de responsabilitate. si de durincurism. si ma opresc aici.

  5. Cam asta ne asteapta:

    http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.evz.ro%2Fuploads%2FRTEmagicC_12_scadenta.jpg.jpg&h=mAQFoX3ngAQHD7UVEOPfo7GlyR9DnTSHust4lQdvk-ap4Gw

    Si cred ca imprumuturile s-au facut „la ordin” (cum, tot „la ordin”, s-a intrat in NATO & UE, numai naivii pot crede ca noi indeplineam niste minime conditii, parerea mea!;) ), chiorul este doar un fel de secretar de partid al judetului Vaslui din coana UE, care e vinovat de slugarnicie si de praduirea, cu haita lui portocalie, a unei bune halci din imprumuturi. Si mai cred ca vrajeala cu „nu ne primesc in Schengen” tine doar anu’ asta, c-avem alegeri, dupa aia intram si o mai belim odata (la intrarea in Schengen toate aderantele au suportat scumpiri masive…).
    Despre motivul pentru care ies seara in Piata, la protest: cum bine stiu Alina si Radu, EU fac parte dintre fraierii care spera ca miscarea de protest sa scoata la iveala oameni din afara sistemului securist care ne conduce tara de 22 de ani. Pentru mine, chiorul nu e un personaj aparut din neant, este SECURISTUL care se ocupa de transportul naval al exporturilor Romaniei, tovaras cu Voiculescu-Felix la ingrasarea conturilor Ceausescului, alea de cica nu se stie unde-au disparut:)))), este ministrul guvernului FSN numit de Iliescu-KGB care a matrasit flota Romaniei, este ministrul care ne-a asigurat (noua, minerilor din Valea Jiului) trenurile in septembrie 1991, pentru a ajunge la Bucuresti, sa dam jos guvernul din care facea parte, guvernul Roman, Roman care ii era si presedinte de partid, este „vocea” care a dat jos un alt guvern din care facea parte, guvernul Ciorbea, este… dar eu cred ca cei de varsta mea stiu cine este cu adevarat, nu doar marineru’-nationale, ci intreaga hazna politica…
    Cum i-am mai scris lui Radu, eu SPER ca protestul asta sa dureze deajuns incat sa scoata la iveala ceva lideri ce n-au legatura cu cloaca securista de ne conduce de 20 de ani, niste aia care sa ma convinga ca are rost sa merg la vot;)- inca mai cred in zane si feti-frumosi!:))))

    • EU fac parte dintre fraierii care spera ca miscarea de protest sa scoata la iveala oameni din afara sistemului securist care ne conduce tara de 22 de ani

      Oh, da! DA! Însă nu te grăbi, luăm totul pe rând. Îi scuturăm pe toți, unul câte unul. Acum, ăsta și gașca lui. Data viitoare, pe altul. Și tot așa, până ce scăpăm. Avem copii, trăim aici, suntem oameni, avem minte și suntem cinstiți… deci, ne pasă!

      Poate ne vedem diseară 🙂 Voi în ce zonă stați de obicei?

Lasă un răspuns

