4 motive pentru care e bine să te aprovizionezi săptămânal

A pus ceva mai devreme @piticu21 o poză pe Twitter, cu un nene care umpluse banda la un supermarket, cu o grămadă de produse, toate câte două, trei din fiecare sortiment. I-am zis că e cârcotaș, că poate-și făcea omul aprovizionarea periodică și s-a nimerit să fie tocmai pe freezing rainu’ ăsta, în plin breichiniuz. Iar Piticu’ m-a întrebat dacă e mai ieftin așa sau e mai bine să mergi să iei ce ai nevoie, când ai nevoie.

E mai ieftin așa. Din mai multe motive.

1. Faci un singur drum.

Un singur drum înseamnă economie de timp și de benzină. Dacă pleci de la supermarket cu un căruț plin pierzi două ore și măcar un litru de benzină. Dacă pleci doar cu o punguță, consumi o oră și măcar litrul ăla de benzină. Ca să duci acasă în punguțe echivalentul căruțului plin, înmulțește ora + litrii de benzină (după cazul tău) cu numărul de drumuri (măcar vreo zece) și ia-te cu mâinile de cap. Mai bine faci altceva cu zece ore din viața ta și mai bine îți cumperi ceva din banii aruncați pe atâta benzină (plus că poluezi! Și uite ce încălzire globală avem, din cauza ta! 🙂  🙂  🙂 )

Iar dacă zici că nu consumi benzină, că pentru o punguță te duci la magazinul de cartier, rămâne valabilă chestia cu alea zece ore (hai, cinci, dacă îți ia numai o jumătate de oră toată treaba, deși clar nu are cum să fie așa!)

2. Nu cheltuiești aiurea pe adaosuri comerciale mari.

La magazinul de cartier (mă refer la marketuri, cum sunt Carrefour Market și Nic, nu la buticuri) găsești cam aceleași chestii ca în super și hypermarket, dar prețuite cu câte un leu, doi, în plus. Și cincizeci de bani contează, dacă îi aduni unul peste altul într-un an. Eu am făcut un calcul de scoțian și mi-a dat că, în condițiile în care m-aș păcăli cu ~3 lei pe zi, aș pierde cam 50-60 de euro la trei luni, dacă aș cumpăra așa. Pe banii mei mă distrez numai eu, deci aș prefera să cheltuiesc altfel 200 de euro pe an.

În plus, la super și hypermarketuri sunt tot soiul de oferte 2 + 1, la produse pe care oricum le folosești, deci oricum le-ai cumpăra. De ce să nu iei mai ieftin, dacă tot vrei produsul și îl cumperi de obicei? Eu cumpăr așa chestiile neperisabile – de la săpun, șampon și detergent la conserve și chestii congelate.

Atenție, însă! Dacă „profiți” de ofertele perisabile, poți să ai un fals avantaj – de fapt, ori consumi mai mult decât ai consuma în mod normal (și te îngrași), ori arunci surplusul (deci cheltuiești mai mult și total aiurea). În cazul chestiilor perisabile, poți să iei la ofertă 1 + 1 sau 2 + 1 numai ceea ce știi că oricum consumi repede sau ceva ce se poate congela sau prepara ca să țină. Și numai dacă știi că ai timp să te ocupi!

3. Ai totul la îndemână

Cea mai enervantă chestie pentru mine este să mă apuce pofta de ceva bun și să am toate ingredientele, în afară de unul. Și să am de ales ori să nu fac minunea aia bună de care mi-e poftă, ori să mă trag la țol de stradă și să mă duc până la magazin să cumpăr „piesa” lipsă. Și cel mai teribil e când se întâmplă chestia asta și e trecut de zece seara, iar marketurile de cartier sunt închise și nu pot merge pe jos și trebuie să încing mașina și să bat drumul până la Real (la care se adaugă punctul 1). Așa, cu toate cele la îndemână și dacă știi să planifici (eu sunt fenomenală la chestia cu planificarea), nu trebuie să ieși din casă când nu ai chef. Faci shopping la cămară și ai rezolvat problema.

4. Eviți să cumperi în plus

Nu știu alții cum sunt, dar eu sunt tentată să nu ies dintr-un magazin doar cu un produs într-o plăsuță. Plec, să zicem, după un pachețel de unt și ajung acasă cu unt, sirop de arțar că s-a terminat și uitasem, suc de mere că o să vrea aia mică, Pepsi Max că ăla de acasă e pe terminate, o jucărică drăguță, că uite ce haioasă e, o legătură de mărar că voiam să fac o mazăre mâine și să nu mai scot din congelator și tot așa. Sirop de arțar nu-mi trebuie neapărat, mai aveam suc de portocale, trăim mai sănătos dacă nu bem Pepsi, ci apă plată (de care avem destulă!), fii-mea are și așa suficiente jucării, de calc pe ele, iar mărar – da! – am în congelator. Rezultatul? Exact, cumpărături aiurea.

Există doar două probleme cu stilul ăsta de a face aprovizionarea.

Le-am menționat, în treacăt, mai sus: produsele riscă să se strice / să nu fie folosite și să fie aruncate (adică, bani aruncați) sau, ca să nu se întâmple treaba asta, consumul produselor poate crește, deși nu e necesar.

Totuși, cu planificare adecvată, se pot evita genul ăsta de capcane.

Eu întâi am colecționat bonurile pe o lună, am calculat ce am aruncat și ce am folosit, ce nu mi-a ajuns și ce mi-a prisosit și apoi am împărțit produsele pe timp de consum (perioada în care se termină un pachet). Apoi, în funcție de cât sunt de perisabile/stocabile am făcut o listă cu chestii de aprovizionat lunar și cu chestii de aprovizionat săptămânal. Nici nu-mi mai trebuie lista acum, de ani de zile practic metoda și e reflex! Mai apar drumuri ocazionale pentru lucruri neprevăzute (vreo poftă mai specială, petreceri etc), dar sunt excepții, nu regulă!

Astea fiind zise, distracție plăcută la cumpărături și nu vă lăsați păcăliți de superoferte! Profitați de ele și nu le lăsați să profite ele de voi!

6 comentarii la “4 motive pentru care e bine să te aprovizionezi săptămânal

  1. Noi mergem la cumparaturi si luam cam pentru o saptamana sau uneori chiar doua. Scapam de drumuri dese pentru aprovizionare, aem de toate. Evitam sa mergem in weekend – sau mergem cand nu e aglomeratie. La promotii ne uitam cu atentie – am scris eu mai demult cum sa faci ca totul sa fie ok – si ne uitam si comparam – de exemplu ultima oara un Fairy la 2 litri era mai scump (ca pret per litru) decat unul la recipient de 750 (sau 1 l – cat e ca nu mai stiu – era sticla pentru mama). Da, e bine sa te si uiti si sa compari – si sa stii preturile in general ca sa fie totul ok. Apropo de cumparatul mai multe recunosc ca imi aduc aminte si cum Ovidiu zicea ca nu e tocmai indicat sau mai ieftin: http://blog.mybox.ro/2011/12/02/cumperi-un-six-pack-din-magazin-iei-teapa/ .

    Pe de alta parte da, si n oi luand pentru o saptamana sau doua – si adesea facand cumparaturi si pentru mama care nu poate merge si deci nici iesi din casa la cumparaturi – luam destule baxuri de apa, destule pachete de piept de pui si alte asemenea. Si nu, nu suntem nemancati, dar atunci cand judeci cantitatea cuiva trebuie sa te gandesti si daca nu cumva acea persoana ia pentru mai mult timp, mai multe persoane.

    Si eu recomand proviziile facute pe un termen mai lung – macar pentru ca scapi de mers si cautat. Cel mult poti merge pentru fructe sau legume proaspete intr-o piata apropiata. Dar pentru toate… de mai multe ori pe saptamana.. nu recomand :).

    • N-am avut cum să-ţi răspund mai pe larg aseară 🙂

      Eu folosesc o aplicaţie (Out of Milk), unde îmi notez preţuri şi văd dacă fluctuează în vreun fel. Ideea e că eu cumpăr foarte puţine produse procesate, foarte rar; în general, cumpăr aceleaşi mărci (alese după ingrediente şi cât mai puţină procesare), aşa că văd imediat când se schimbă ceva. Iar la povestea cu păcăleala 2+1, am grijă să calculez preţul unitar. Şi da, e o practică frecventă asta cu falsa promoţie, dar de asta avem calculatoare în telefon! 🙂

  2. Pingback: The ammount of snow is TO DAMN HIGH! (04.02.2012 – Daily blogs #35) « Iosazaur.com – Un blog de Gabriel Iosa

Lasă un răspuns

