Margarină sănătoasă?

Cică da. Adică, e o șmecherie pe care o poate face gospodina ca să obțină o pastă grasă și gustoasă care aduce cu ceva între unt, margarină și cremă de alune și care are, de fapt, proprietăți similare cu fiecare din chestiile cu care seamănă. Adică e grasă de la grăsimi saturate (vegetale de data asta) – ca untul, nu are colesterol – ca margarina (deși crește nivelul colesterolului, bun și rău deopotrivă) și are vitaminele pe care le găsești prin alune, pentru că tot din ceva asemănător se extrage ingredientul secret.

Există un ingredient secret (nu-i deloc secret, dar îmi place cum sună asta pe gospodinărește). Ca să faci margarină de casă, bună și (mai) sănătoasă, folosești…

… ulei de palmier!

Uleiul de palmier este, practic, o grăsime vegetală saturată (da, ciudat!) și se pare că are ceeeva mai puține calorii decât cel de floarea soarelui (nu cu mult, deci nu vă apucați acuma să prăjiți orice, că nu merge așa). Uleiul de palmier nu are colesterol rău, arde abia la peste 200 de grade Celsius (deci nu devine toxic la prăjit decât dacă vrem neapărat să fumege) și are și vitamine (A, D, E).

Chestia cu adevărat fascinantă (și miraculoasă pentru gospodină) este că uleiul de palmier începe să se întărească sub 18 grade Celsius și devine cam ca untura de porc – solid și de culoare alburie. Nu-i nimic, pentru că se înmoaie iarăși (de la sine) și redevine coloidal și transparent dacă temperatura crește peste 18 grade Celsius sau dacă avem nevoie repede să-l folosim și îl încălzim puțin, punând, pur și simplu, recipientul cu ulei solidificat într-un alt vas în care am pus apă caldă.

Ca să nu mi se închege uleiul de palmier pus în sticluța din care îl folosesc la gătit, îl las lângă aragaz și nu apucă.

Dacă se solidifică, păstrez bucățile în frigider și folosesc la rețetele de aluaturi care cer untură sau unt – ies la fel de bune!

Prețul nu e mare, pentru că iese cam 10-15 lei litrul (în funcție de marcă și de magazin). Singura neplăcere poate fi faptul că se vinde la bidoane mari, iar cel mai mic e de 3 litri și practic trebuie să dai toți banii ăștia odată. Râncezește mai greu, așa că nu-i nimic dacă iei mai mult.

Margarină de casă, margarină sănătoasă

Margarină de casă cu ulei de palmier

Margarină de casă cu ulei de palmier

Ai nevoie de:

– 70 g ulei de palmier în stare lichidă (dacă e solid, îl încălzești puțin, cât să devină lichid);
– 30 g  ulei obișnuit (de floarea soarelui) – poți să adaugi chiar și mai puțin, dar ai nevoie de el ca emolient pentru pasta solidificată;
– 2-3 linguri de lapte sau smântână pentru gătit sau lapte vegetal;
– sare (cam jumătate de linguriță);
– un gălbenuș de ou (pentru vegani – nu știu dacă se poate omite, n-am încercat);
– șofran (opțional, e ca să capete o culoare gălbuie);
– zeama de la jumătate de lămâie.

Cum se face:

Amesteci uleiurile, adaugi sarea și șofranul și dai la frigider 20-30 de minute. Apoi adaugi laptele/smântâna, gălbenușul și zeama de lămâie și pui bolul în alt bol, în care ai pus, în prealabil, gheață (e un fel de bain marie pe invers). Apoi amesteci cu un tel sau chiar la robot, numai să aibă o setare cu rotație mică, până se face pastă. Apoi dai la frigider și gata!

Margarină de casă cu ulei de palmier

Margarină de casă cu ulei de palmier

Anunțuri

4 comentarii la “Margarină sănătoasă?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s