Concertul Lady Gaga la București

Credeam că sunt singura care n-a fost impresionată excesiv de concertul ăsta, dar m-am liniștit – mai sunt destui care n-au gustat 100% spectacolul de aseară.

Cu alte cuvinte, tapajul făcut în media despre show a fost overpromising. Părea că o să fie ceva mai ceva ca altceva, dar a fost exact ceea ce putea fi, de fapt – un spectacol bun, în stil american (lumini, efecte, schele, uriaș, sincron, decor), dar n-am plecat de acolo extaziată. M-au durut însă picioarele. Nu de atâta dans, nu – ci de stat în picioare pe asfalt. Asfaltul e rău cu oasele, îți ies prin piele dacă te bâțâi prea mult pe o suprafață atât de tare.

Lady Gaga a intrat pe scenă costumată ca o Zerg Queen, călare pe un cal din ăsta (sau similar):

Pe urmă a apărut în vârful unei burți de gravidă (o alcătuire grotescă, umflată cu aer) și s-a născut pe ea însăși și a început propriu-zis alegoria. Povestea în sine nu avea mare legătură cu piesele. De fapt, spectacolul a fost o sumă de mesaje puternice, simbolizate, dansate și mimate despre diverse chestiuni dureroase. Adică, am deslușit îndemnuri la toleranță interrasială și religioasă (a avut și un „black Jesus” cam blegoman), iar căsătoria a fost tratată ca un stereotip despre uniunea dintre un bărbat și o femeie (când se poate și altfel – „mireasa” de pe scenă nu era Lady Gaga, cum veți fi citit prin diverse ziare, ci un bărbat) și că instituția în sine e patriarhală, un fel de hală de carne, un târg din care femeia este cea care e aleasă și „cumpărată” ca o vită tăiată (și am deslușit și misterul rochiei de carne, care era de fapt ori catifea, ori cauciuc… în fine, asta era ideea), că „motoarele” (și orice vehicul de viteză și putere) sunt substitute feminine într-un patriarhat sugrumat de „revoluția feminină”, că femeia a ajuns să-și folosească feminitatea ca pe o armă (sutienul cu mitraliere) și tot așa. Toate astea – repet, mesaje foarte puternice, foarte actuale, cu care rezonez 100% – au fost însăilate în întreg într-un fel cam peticit, într-un amestec excentric de stiluri care nu m-a făcut să zic „wow„, ci mai degrabă „meh„. Dar, una peste alta, merita văzut. Fie și numai pentru că încearcă să transmită chestiile astea, Lady Gaga merită aplauze.

Decorul, l-am postat ieri seară, un castel medieval care se tot deschidea și se închidea, în care stăteau nenea de la clape (clapa circulară, interesant) și tobarul și probabil și chitaristul și cine o mai fi asigurat zgomotul la concert. A propos de zgomot – Piața Constituției nu e deloc bună de concerte. Reverb, sunet rostogolit între betoane, tobă dublată… și toate astea în spatele mixerului, deci (în teorie) cel mai bun loc de stat pentru sunet bun. Iar Lady Gaga a schimbat țoale și instrumente muzicale de le-am pierdut numărul. Care mai de care mai ciudate – și țoalele și instrumentele muzicale (în mare parte clape și chiar și o chitară).

A, și încă ceva. Am trăit senzația că Lady Gaga a făcut playback la unele piese. Senzația asta nu mi-a plăcut și sper că a fost doar o senzație, deși nu prea mă înșel la chestii din astea – am văzut destule live-uri până acum ca să-mi dau seama când ceva nu e tocmai OK.

Și cam asta a fost tot. Cam două ore.

Nu știu dacă aș merge și a doua oară. Așa cum și ieri m-am hotărât în ultima clipă.

Un comentariu la “Concertul Lady Gaga la București

Lasă un răspuns

